kula xidhiidh Bahda Farshaxan
EMAIL
..
Waxaan Akhriyey ”Hal ka haleel”
Sannadkan horraantiisii markii aan maqlay Maxamed Baashe Xaaji Xasan in uu
faraha kula jiro qorista buug naqdi ah oo ku saabsan halabuurka Hadraawi waan ku farxay laba sababood
dartood:
1) in ay qudhayda ila ahayd in la joogo goortii maansada Hadraawi ee
ciidda iyo camaarka ka badatay wax laga qori lahaa. Waayo waxaan dareensanaa baahida weyn ee loo qabo
in halabuurkaa miisaanka iyo baaxadda leh la furfuro, la faaqido, la fududeeyo oo si ama si kale la
isula fahmo. Isla markaas in dood waxtar leh laga abuuro, ee aan weligeed midho daray duudduub lagu
liqin.
2) in aan Maxamed Baashe u arkayey nin hawshaas aad ugu habboon. Taas gelisteeda in uu
cid walba ka mudan yahay waxaa igu dhaliyey maqaal uu Hadraawi ka qoray oo aan dhammaadkii kalhore ka
akhriyey bogga suugaanta Aftahan. Maqaalkaas oo cinwaankiisu ahaa ”Shakhsiyadda Hadraawi” waxaa si aad
ah ii soo jiitay xeeldheerida af soomaaliga la adeegsaday iyo tilmaamid-ogaanta ujeeddada. Isla markaa
maqaalku wuxuu igu duxiyey dareen ah qoraagu in uu Hadraawi iyo suugaantiisa ogaal iyo aqoon shakhsi
ah u leh yahay.
Isla markaas waxaa igu soo dhacday ”Maxamed Baashe waxaa hor yaal imtixaan
adag oo xilkasnimo badan uga baahan”. Waayo qofku haddii uu qofka uu wax ka sheegayo eheshado ama
jacaylkiisa la waalan yahay hawshu waxay noqotaa mid aan xaqiiqada la raadinayo u dheellitirnayn oo
caaddifad iyo hiil u afduuban. Natiijaduna kama fogaato sida lagu yaqaan Axmed Faarax Cali (Idaajaa)
marka uu ka hadlayo Maxamed Cabdulle Xasan ama isaga iyo soomaalidii la waqtiga ahayd u gar naqayo.
Guud ahaan mas’aladan (naqdiga suugaanta) mushkilado dhawr ah ayaa inaga haysta haddii aynu
soomaali nahay. Waa marka koowaade buugga, buugba), wax ku sheeggiisa iyo wax ka sheeggiisu weli
dhaqankeenna ma ay degin. Marka labaad waxaynu moodnaa haddii qof halabuurkiisa wax laga sheegayo in
ay tahay in la ammaano uun; haddii aan la ammaanayn maxaaba loo soo hadal qaadayaa, ayey inala tahay.
Mar kale haddii qof suugaantiisa la dhaliilo ama la ammaano waxaa loo qaadanayaa in shakhsiyaddiisa
laga hadlayo, xataa haddii ay tahay hawl heer ummadeed ah.
Labadan arrimood ee dambe
marka la isku kiciyo waxay salka dhigtaan qabiil iyo qabyaalad, sida ay dadnimada soomaalida oo dhami
halkaa u sal dhigato. Waa mucjiso haddii la arko qof si xilkasnimo iyo daacad ah wax uga sheegaya qof
aan la qabiil ahayn ama la qabiil ah.
Maxamed Baashe ma ku guulaysan doonaa in uu waajibka uu
qalinka u qaatay sida uu u yahay u guto? Waxay ahayd weydiin aan hubo in ay waxgaradka suugaanta jecel
oo dhan maskaxdooda ka guuxaysey muddadii uu buuggu soo socday. Buuggii, ”Hal ka haleel (sooyaalka
Hadraawi iyo maansadiisa)” waan akhriyey, waxaanan inooga soo tuujiyey nuxurkan:
Waa buug
daabacaad ahaan qurux badan, farsamo ahaan dhammays tiran, af soomaali ahaanna aad u heer sarreeya.
Waa buug ka nabadgalay qaladaad qalin iyo madbacadeed, labadaas dhaliilood oo qoraallada af soomaaliga
ah faro baas ku haya. Wuxuu ka kooban yahay 304 bog oo ah warqadda caadiga ah, wuxuuna u qaybsan yahay
laba cutub oo waaweyn. Qaybta hore waa taariikh-nololeedda Hadraawi iyo halabuurkiisa ka horreeyey
dhicistii dawladnimada Soomaaliya. Qaybta dambena waa siddeed maanso oo xilligaa ka dambeeyey, kuwaas
oo uu qoraagu ula baxay ”maansada run ku sii durugga ah”.
Maxamed Baashe wuxuu si buuxda u
caddeeyey in uu yahay suugaanyaqaan ka haqabla aqoonta, xeerarka iyo qaabka maansada. Taas waxaa si
fudud looga arki karaa intaas oo maanso oo buugga ku qoran sida aanu beyd keliya laaxin u gelin.
Suugaan-aqoonnimada ka sokow wuxuu muujiyey wacyi sare iyo in uu la socdo wareegga xawliga leh ee
giraanta dunida; dunidaasi ha ahaato mid jahowareer iyo fawdo ah, sida ay isaga iyo Hadraawi isaga
marag kacayaan, ama yey ahaane. Fiirodheerida Maxamed Baashe ee buugga ku jirtaa waxay si gaar ah u
soo shaac baxaysaa marka uu faaqidayo meelo ay ka mid tahay tixda ”Dabohuwan”.
Sidii aan
filayey qoraagu wuxuu xogo cusub ka soo dhiraandhiriyey duruufo muhiim ah oo maansooyinka qaar
dhaliyey amaba si kale u khuseeya. Tusaale ahaan isaga ayaan ka bartay Hadraawi in uu tixo ka mid ah
kuwa suugaantiisa ugu qiimo badan uguna halista badan Xamar ku curiyey, kuwaas oo uu deldelaad ku
mudan kari lahaa. Tixahaas waxaa ka mid ah labada kala daran ee ”Heelliya” iyo ”Hambaaber” oo sida ay
u kala horreeyaan uu abwaanku ugu hiilinayey kacdoonkii siyaasadeed ee gobollada dhexe iyo kuwa
waqooyi.
Xogta aan helay waxaa ka mid ah tixda ”Dallaallimo” in ay tooganaysey madaxdii
ururrada SSDF iyo SNM, kuwaas oo inta ay carro xabashiyeed is-hor yuurursadeen ku gorgortamayey aayaha
dadkoodii ay ahayd in ay badbaadiyaan. Xogta aan helay waxaa ka mid ah maansada qiimaha badan ee
”Sirta nolosha” ama ”Sahra” in ay ka abuurantay xaalad ”daraama” ah oo xiiso leh. Intaas oo dhan ka
hor xogta aan helay waxaa ka mid ah Maxamed Siyaad Barre bilawgii Hadraawi in aanu necbayn. In kasta
oo shan sano oo xorriyad la’aan ah Qansaxdheere lagu liqsiiyey, haddana markii ay rag kale ciqaab
joogto ah mudanayeen, oo god madow ku jireen, isagu khudrad ayuu beeranayey digaagna wuu dhaqanayey.
Xulka murtida maansooyinka buugga
Hadraawi oo ay maansadiisu noocyo badan tahay, sida la wada yaqaan gabaygu ma aha doorashadiisa
koowaad. Haddana dhawrkiisa gabay waa heerka koowaad marka la dhinac dhigo gabayga soomaalida. Tixda
”Gudgude” ee gabaygiisa ugu dambaysey ayaa buuggan ”Hal ka haleel” ku qoran. Tixdaasi dherer iyo
laxaadba waa ay sheegatay. Waxay si aan la arag oo la maqal u muujinaysaa fahmo darrada iyo farsamo
xumada soomaalida kaga dhacday, welina haysata, dawladnimada. Bal meerisyadan soo socda dhuux:
hadduu gaar u maamulo qof waa geel nin leeyahaye in kastoo gantaal iyo wed iyo gawrac
lagu hooyo meel loo gunraaciyo haddaan gogoldhig loo yeelin mar haddaan garaad loo lahayn way
iska gubataaye geedkeed be waa sixir haddaan garasho liilayne hadduu gaws dhurwaa ruugi karo
waa laf guri taalle
Bal arag haddana dibinaabyada iyo dulmiga dawladnimadaas
weligeed lagu soo wadey:
iyadoo gashaantiya sidii loola gogol dhaafay
guurkeedu tuuguu ahaa gaabsi iyo beene iyadoo garoobiyo markay guudka fidhanaysey inan uu
gumaysigu dhalaa gaadhka ka ahaaye gabowgeeda way doonnan tahay gedaha waayeele marka ay
geyaan sheelataa garacu yeeshaaye hadba wiil isgaalaynayaa loo gu tiriyaaye.
Beydad kuwaas ka sii dambeeya wuxuu ku caddaynayaa mawqifkiisa siyaasadeed ee had iyo goor ogaan
madmadowga loo geliyo:
ummad yahay dib uma guuri karo gooshkan manta ahe gosha
hooyo waa laga koraa goodir kay tahaye geyigaygu waa kow intuu waajib ii galo e dhulka kale
intaan gaadhi karo waw gol leeyahaye adduunyada go’doon kagama jiro garangar loo yaalle
garaadkaygu wuu dhaafsan yahay xaajo goboleede.
Siddeedda maanso ee ka dambeeyey
isbeddelkii weynaa ee Haraawi ku dhacay, oo giddigood buuggan “Hal ka haleel” ku qoran, qiimaha
murtiyeed kama dhacaan kuwii hore, waxaadse mooddaa in ay isku meel ku aroorayaan. Waxay ku wada
aroorayaan wacdi diineed iyo waano oday. Haddii aynu “Dabohuwan” oo aad u caan baxday ka tagno, inta
kale malaha waxaa ugu culus, uguna yaab badan, tix lagu magacaabo “Afkusiran”. Bal u fiirso tuducan ka
mid ah tuducyo badan oo uu abwaanku ku sifaynayo iimaan-yoognimada maanta dunida ka taagan:
dabashada atoorkiyo qalashada ugaybkiyo ummulraaca maqashiyo waxa dheri
olkomayaa waa abaydinkeedii lagu cunay amaahdoo…
Haddana fiiri
basanbaaska iyo nabaadguurka dabeecaddii asiibay:
waxa damal abguuree la
engegey harraadkee berkaduhu asqeeyeen waxa lebi agoonee ehelkiyo bahdiisii olligii ku
xeerraa laga guray unuunkee cidla keli ku awdalan
Iyo karamaada aadamiga
la huwiyey ee laga doonayo in uu abaalkeeda muujiyo:
dadku waa ab culus yahay
ohli maaha weelkiyo lagu guro alaabtee ha addoomin garashada waxaad tahay ugaaskii
hanashada adduunkiyo ifka loogu hiishee ha la biqin awoodaha lagu furo albaabbada
xujadood adag tahay.
Noloshuna waa ayaanba ayaan qadoodi iyo dheregba leh, waa
beer sugid iyo dulqaad u baahan, waana hanti ay tahay in la kala kaydsado lana dhaqaaleeyo ee aanay
ahayn in lagu bahaloobo, oo sidii raq dugaag helay goob keliya iyo goor keliya laga dhigin:
ma irmaana weligeed igadh maaha yu’ashada lagu ibosalaaxee marka ay asooshiyo
markay uurka leedahay ilmorogashadeediyo ku baxnaani iimaan
samaheedu waa iib
ha amaahan teedoo oogadeeda waxa yaal ha ku urursan boobkee oggolaansho weydii
asturkeeda mooyee yaan ayaanku kaa noqon furashada abguurka ah in ka gooso mooyee ha
ku agagas dheeraan
ashkir weeye qurux badan inannimo carteediyo ugubkay ku tahay shay
araggay ku wacan tahay afka laguma gaacshee indhahana wax kaga guro wuxu waa adduunoo
lama sudho agtaadee waa la aakhireeyaa.
Dhaliilo aan jirin
Markii uu Maxamed Baashe muujiyey in uu dhaliilo maansada
Hadraawi ku jira tilmaami doono waan ku ammaanay, laakiin markii aan dhaliilahaas akhriyey ammaanta
waan kala noqday. Wuxuu durduriyey meel cidlo ah oo aad uga fog dhaliilaha runta ah. Toddobadan qodob
ee soo socda in ay qoraaga iyo abwaanku isla qireen in ay dhaliilo yihiin waa arrin aan aad ula
yaabay, waxayse muujinaysaa xaqiiqo kale oo aan suugaan waxba ka gelin.
Waa arrin
caddaynaysa isbeddelka feker ee Hadraawi ku dhacay sida uu u fog yahay khatarna u yahay. Taas ayuu
qoraaguna kala mid yahay. Dhaliilaha la sheegayo ee buugga lagu carrabbaabay aniga iyo qof kasta oo ay
maskaxdiisu xor tahay oo fanka iyo halabuurka jecel waxay ku ridayaan qaadanwaa. Haddii ay hirgashana
waa dhabarjab weyn oo suugaanta soomaalida loo geystay. Akhriste, bal aan kula qaybsado dhaliilaha uu
Maxamed Baashe halabuurka Haraawi ka soo dhex helay:
1) Heesta “Toddobaatan midabley
” taas oo uu abwaanku bilawgii toddobaatanaakii qof dumar ah ku bahdilayo.
Qofkaas
dumarka ah ee uu Hadraawi tixdaas ku maagay innagu ma naqaan, haddiiba ay qof gaar ah tahay, waxaysa
inoo tahay qof kasta oo xun oo dabeecadahaas yeesha. Waana wax dabiici ah oo akhlaaqda iyo dhaqanka
dadka ka mid ah in xumaanta la caayo wanaaggana la ammaano.
2) Heesta “Guducur aan
caddaba jirin”:
Labadan beyd ee soo socda ayey Maxamed Baashe iyo Hadraawi rabaan in
ay ku sheegaan denbi iyo meelkadhac.
badhi lay cabsiiyiyo cashar muxuu i
tarayaa
Waa maxay qaladka labadaas beyd ku jiraa? Qof jacaylkiisa xadka ka baxay
la kadeedan, oo malaynaya in aan tahliil iyo subag dawo u noqon karin, waa si wax loo cabbiro oo
dareengelin ah. Xataa haddii dhinac diineed loola dhaqaaqo ma jirto aayad Qur’aan ah oo sheegaysa
badhida iyo casharku in ay dawo Ilaahay soo rogay yihiin.
3) Heesta “Xamareey ma nabad
baa”:
xajkii Geeska bariyeey Xamareey ma nabad baa
Hadalkaasi Xamar u rogi maayo Maka, kana dhigi maayo meel loo xajiyo, mana jiro qof moodi kara
arrintu in ay sidaas tahay, xataa ka dadka ugu doqonsan iyo ka ugu jaahilsan. Abwaanka qudhiisuna kama
wadin Muqdisho in ay Xaram noqon karto. Afafka dunida oo dhan meesha la jecel yahay ee loo wada jeesto
waxaa lagu sarbeebaa ”meeshaasi waa Makadii waxaas”.
4) Heesta “Cajabeey”:
haddaan lay cadaabayn Rabbi ii cadhoonayn dadku inuu ku caabudo
madowgiyu caddaankuba ku caleemosaaraan sow kuma canaanteen!
Arrintan
sideedaba doodi kama furmi karto, mana fahamsani halka ay maansoyahanka iyo qoraagiisu wax ka eegeen.
Haddiise ay meesha ”cibaado” soo gashay, miyaa la yidhi ”naagta ha la caabudo”? Afeefta ah haddii aan
la igu cadaabayn sidaas ayaan yeeli lahaa, ma denbi baa? Maya ee waxaaba ay muujinaysaa Alle ka cabsi
dheeraad ah.
5) Arraweelo:
sow ma tihid ilayskii
iidaanka noloshiyo iimaanka lahashada sideen kaaga oolaa!
Sida muuqata
tuducan waxaa lagaga diday beydka ah ”iimaanka lahashada”, laakiin Hadraawi iyo Maxamed Baashe iyaga
ayaa iga af soomaali badan ee iimaanka halkan ku xusani run ahaantii miyuu yahay iimaanka Ilaahay lagu
rumeeyo? Sow ma jiro ”iimaan” kale oo af soomaaliga lagu wada yaqaan, kaas oo aan diin shaqo ku
lahayn? Haa, iimaan af soomaaligu wuxuu ku leh yahay macne si walba ka diinta uga duwan. Qof iimaanla
ama iimaanlaawe waxaa laga wadaa oo aynu u wada naqaan qof hunguri xun. Qof iimaan qabaa waa qof
qanacsan oo aan dayday ahayn. Halkaas ayuu macnaha beydku jiraa ee caqiido waxba kama gelin.
6) Heesta ”Hooyo”:
weligay hoggaagaan ka dul heesayaayoo
Hadalkaas cidda keliya ee ceeb u yeeli kartaa waa kooxda lagu ibtileeyey in ay
fekerkeeda ku mashquuliso waxa lagu sheego ”xabaal caabudid”. Meeshan xabaal la caabudayaa kuma jirto,
ee waa buunbuunin iyo qurxin faneed oo la doonayo in dareenka hoose oo dadka loo dhaadhaco si
saamaynta loo dan leh yahay loogu yeesho. Haddii caqliga fanka iyo afshaxanka ka baxsan wax lagu
xukumo ma jiro qof weligii xabaal ka dul heesi karaa.
7) Heesta “Hambaaber”:
Hargeysi ma toostay hoggaanka ma diidday harqoodka ma tuurtay in aanay
hummaagga hadoodilo yeelin sidii hebed geela hashii Nebi Saalax horaaddada dhiiban hankeedu ma siiyey!
Tuducan waxaa lagaga baqay in hashii Nebi Saalax hebed lagu
sheegay. Mar kale hadalku waa sawir faneed ee mas’alo diineed ma aha. Hasha Nebi Saalax waxaa laga
sifaynayaa hal geel ah oo dhan oo hebed noqon karta. Abwaanku wuxuu dhihi kari lahaa ”hashii awowgay”.
Waxaas oo dhan ka dib waa nasiibxumo in aan Hadraawi suugaantiisa qaaliga ah ee uu burburinayo
ka difaaco. Mushkiladdu isaga iyo suugaanta midna ma aha ee waa aragtida uu beryahan u garboduuban
yahay. Dhanka kalena qodobkaas iyo sababayntiisu waa marka uu fekerka labada nin meesha ugu hoosaysa
ku dhacayo, waayo waxay isku raacayaan arrintu in ay sidaas tahay. Waxay ka tarjumaysaa aragtida
diiqadda ah ee wahaabiyada. Labada nin waxaa ku raran oo ay culayskeeda la kici kari la yihiin
aragtidaas oo ah mid dadka ka dhigta cabsi- iyo argaggax-ku-nool, oo xayirta kartidooda feker iyo
ficil. Waa aragti ku dhisan xukun degdeg ah iyo bandoo maskaxeed, oo dadka afkooda uun eegaysa, ereyga
wadiiqadeeda ku carraabi waayana fantaynaysa.
Wahaabiyadu ma oggola adeegsiga khayaaliga iyo
qurxinta nolosha ama dheehidda dunida. Ma aqoonsana halabuur ka baxsan allabari iyo wacdi; labadaas oo
ay qudhooda u qoondaysay in ay maraan dhabbe uu beri maray nin lagu magacabi jiray Maxamed ibn
Cabdulwahaab. Aragtidan waa mid yaab leh oo dadka nolosha ka baqe-eryaysa, kana wiswis gelinaysa.
Waxay macnaha iyo maamuuska ka qaadaysaa hiddaha, dareen-wadaagga iyo guud ahaan waxa dadka dad ka
dhigaya iyo dunta xariirta ah ee isu haysa, taas oo aan noqon karin cunto iyo cibaado keliya.
Wahaabiyadu waxay burburinaysaa, xididdadana u siibaysaa, oo dabargoyn ku waddaa, fanka, halabuurka,
cayaar dhaqameedda iyo guud ahaan waxa la kala hiddaysto la isuna hiddeeyo.
Waxaa lagu
maahmaahaa “Meel aad madaxeeda tahay mijaheeda lama noqdo”. Run ahaantii Hadraawi sidii uu argaggax-
ku-noole u noqday gacmaha ayuu ka taagtey in u difaaco waxyaalo badan oo waajib ka saarnaa. Maya ee
wuxuuba noqday dubbe lagu burburiyo waxqabad ummadeed oo uu isaga qudhiisu door sharaf leh ku lahaa.
Tusaale ahaan kalhore markii uu guclaha nabadeed Geyiga Soomaalida ku marayey ayey wahaabiyiintu afka
u geliyeen weydiin jawaabteeda wadata oo ahayd bal sida uu u arko ruwaayadihii “fisqiga” ahaa ee dalka
laga dhigi jiray iyo heesihii? Wuxuu ku jawaabay hadal u eg waxaasi in ay ahaayeen qudhun iyo qashin
loo dullaysnaa oo laga baxayo amaba laga baxay!
Mar haddii la hubo aadamigi in aanu sida
malaa’igta diinta oo qudh ah ku noolaan karin, weligeedna aan dunida meelna lagaga noolaan, ma habboon
tahay in aan nolol adduunyeedda la dux- iyo muunad tirin, iyada oo isla markaa la moodayo in dux iyo
muunad loo kordhinayo? Waa weydiin hor taal dadka ay ka midka yihiin Hadraawi iyo qoraagiisa Maxamed
Baashe Xaaji Xasan.
Maxamed Baashe dhaliilahaas faalsada ah ee aan jirin sababtooda wuxuu u
cuskanayaa saddex qodob:
1) garasho la’aan halabuurka gees Marisa tubta ugu toosan.
2)
hubsiino la’aan iyo degdeg maansoolaha ku keenta hogseeg.
3) halabuurka ujeeddaysan ee danaha
gaarka ah laga leh yahay, ee ulakac hadba meeshii la doono loogu jaheeyo.
Dhaliilo jira
Maxamed Baashe inta uu cidladaas ina wadwado waxay ahayd
iinta maansada Hadraawi ku jirtaa halka ay taal in uu inoogu geeyo. Waan hubaa taas in aanu ka gaabsan
ee wuu ka ilduufay. Aniga ayaanse ka ilduufin kana gaabsanayn. Dhaliilaha runta ahi waa kuwan:
1) dibusocodnimo.
Maansada Hadraawi ee yaabka iyo quruxda badani waxay ku
sifoobi kartaa dibusocodnimo. Ereyga “dibusocod" in kasta oo aan afka looga maarmin, haddana wuxuu
abuuraa dareen xun oo ka soo jeeda sidii nuxurkiisa runta ah loo fadqalalleeyey ee macne lid ku ah
loogu adeegsaday. Suugaanta Hadraawi waa dibusocod, sababta oo ah ma abuurto hiraal horena inooma
erido. Marka laga reebo qaddar jacayl iyo waddaniyad ah xooggeedu waa laba mid uun: 1) qayb mucaarad
ah – awood kasta oo dalka ama dunida ka jirta mucaarad ku ah. 2) qayb hiddaha, diinta iyo nolosha
soomaalida ee dhaladka ah u hiilisa.
Qaybta hore waa loo garaabi karaa, waayo marxaladdan uu
Hadraawi dunida ku nool yahay ayaa ah mid dulmi iyo dulli badan, dulmigaas iyo dulligaas oo ka soo
burqanaya awoodda siyaasadda, dal iyo duniba. Laakiin waa mas’alada labaad ta ay dibusocodnimada
Hadraawi ku jirtaa.
Sida ay taariikhdu ina barayso nolosha ummaduhu waa hayaan joogto ah oo
aan habeendhax mooyee negaansho lahayn. Hakad kasta oo hayaankaas gala iyo jalleeco kasta oo dib la
dhugtaa waa in ay ahaataa oo keliya uga tilmaan qaadashada geeddiga xiga. Waxay kale oo taariikhdu ina
baraysaa dadku guud ahaan in ay jecel yihiin in ay meel iyo xaalad ay la qabsadeen ku negaadaan, taas
oo dabadeed u soo jiidda habsaamid iyo dhagaxoobid. Laakiin bulsho walba oo nool waxaa ka soo dhex
baxa shakhsiyaad feker toosan kuwaas oo aan raalli ku noqon xaaladda raalliga lagu yahay. Waa dadka
keena fikradaha yaabka leh ee bilawga laga dido dabadeed haddii ay guulaystaan loo aayo.
Halabuurka soomaalida waxaa ku badan jaahiliin iyo damiin aan meel dheer wax ka arki karin amaba si
qaldan wax u arkaya. Laakiin Hadraawi waa nin tacliin leh, isla markaa lagu xukumi karo nin maskax
furan. Haddana wuxuu moodayaa in ay wanaagsan tahay bulshada in lagu hayo dhaqan dhintay iyo hidde
abaaday. Halkii uu ummadda sahan u noqon lahaa, oo waxa ay haysato wax dhaama ugu baaqi lahaa, ayuu
habeen iyo maalin xayaysiis iyo ammaan ugu wadaa geeldhaqasho iyo fardofuul, kala sarraynta qoyska iyo
iskaga dayashada wax aan nafci lahayn.
Hadraawi halkii uu bulshada ku dhaliili lahaa hab-
nololeedka gaboobay ayuuba iyada ka sii dambeeyaa. Waa taa sababta ay isaga iyo bulshadu marnaba isu
diidi waayeen ee isu khilaafi waayeen, ee ay isu jecel yihiin. Waa taa sababta uu Hadraawi ugu eg
yahay oday dhaqameed, ee marba cimaamad loo saarayo, geed walba oo uu tagna looga ducaysanayaa.
Filosoof lagama ducaysto ee waa lala yaabaa.
Dibusocodnimada maansada Hadraawi weligeed waa ay
soo jirtay, laakiin beryahan ayey ugu sii daran tahay. Wuxuu bilaabay in uu curiyo maanso wershadaynta
iyo horumarka farsamada aad uga baqaysa, una hiloobaysa xoolo-dhaqasho iyo noloshii dabiicga ahayd.
Bal eeg labadan beyd ee ”Dabohuwan” ku jira:
waxay dambas toomiyeen rugtii
digo loo yiqiin
Meel xoolo lagu dhaqan jiray (digo) haddii wershad laga dhiso
(dambas) maxaa xumaaday? Noloshu sow ma socoto oo in ay horumar samayso ma aha? Haddiise ay
aragtidaasi ka duulayso murtida ah “Aakhiro samaanka waxaa idiinku khayr badan ka buur dusheed riyo ku
dhaqda”, riyahaasi iyo naftaaduba sow kaagama baahna awood aad ku difaacdid? Aadamiga kale miyuu kuu
joojinayaa sow kaa tegi maayo? Oo markaa sow jiritaankaaga ka takhallusi maayo?
Dibusocodnimada iyo dhagaxoobidda dhaqan ee uu Hadraawi hormuudka inooga yahay Maxamed Baashi ku
dhaliili maayo, ee sidii uu wahaabinimada isugu garab taagay ayuu tanna ugu garab taagan yahay. Sida
ay isugu aragti dhow yihiin waxay inoo sababaysaa in aynu mararka qaar garan weyno kooda hadlaya ama
fikraddu ka imanaysaa ka uu yahay. Taas aan inooga soo qaado tusaale yar oo ku jira faallada uu
Maxamed Baashe ku cabbirayo aragtida Hadraawi ee ku saabsan sababihii burburkii dalka iyo dadka:
”Daarta duntay waa tii jidaysey in soddoh iyo inankii inanteeda qabey ay gudaheeda isa soo hor
fadhiistaan, wax ku wada cunaan, ku dhex kaftamaan, ku wada murmaan, iskuna aflagaaddeeyaan.”
Waa yaab in la moodo Soomaaliya in ay u burburtay soddoh gurigii gabadheeda gashay, oo ninkii ay
soddohda u ahayd meel wax kula cuntay ama la hadashay, ama la kaftantay, ama sida ay durufaha noloshu
khasbayaan hadal ku khilaaftay. Maxay qiimo leh dahay in cuntada lala kala dhuunto sidii ay ceeb
tahay? Soddog, soddoh, seeddi, dumaashi i w m oo ah isku qoys dadka isugu xiga, kuwaas oo ay dan iyo
duruufi isbadday, oo aan sinaba u kala maarmin, isdhexgalkooda miyey tahay in waqtigan wax macno leh
laga dhigo? Taa beddelkeedu sow ma aha kala qoqobnaan iyo kala faquuqnaan qoyska ku dhacda. Hadraawi
iyo Maxamed Baashe ma waxay isku garab siinayaan maahmaahda liidata ee ah ”Soddohdii tidhi: ninkii aan
soddohda u ahaa ayaa i dhirbaaxay, ee lagu yidhi: oo meesha ay dhirbaaxadiisu kaa soo gaadhey maxaa ku
taagay?!” Ma aha oo keliya dhaqan gaboobay oo dulmiga haweenka loogu qiilbannaynayo, ee waa qoys mid
ah oo la kala faquuqayo. Waxaa laga baqayaa casriga, waaga cusub iyo wax kasta oo waagu sido, xumaan
iyo samaanba.
Si buuxda ayeynu u qiraynaa hab-nololeed qalaad oo la soo dhoofiyey in uu door
ku lahaa burburkii akhlaaqeed ee bulshada, kaas oo dabadeed sababay burburkii dawladnimo. Laakiin taas
waxay doodi ka furan tahay marka loo arko in ay ahayd waddo qaldan oo tii runta ahayd looga ambaday.
Doodise kama furna marka la dhaliilayo sideedaba in meel la taagnaa laga dhaqaaqay. Isla markaa doodi
kama furna marka lagu talinayo waddadaa qaldan intii la soo hayey in la’eg in maanta dib loo yaaco, oo
lagu noqdo jabadkii qarni hore laga soo guuray.
Laakiin horta sideedaba noloshan loo ooyayo ee
loo hilobayaa waa tuma? Ma mid la haystay oo luntay baa, mise waa mid la filayey oo iman weyday? Waxa
la tebayaa ma tuldihii oommanaa dhacoodii iyo dhicintoodii baa, mise waa wax kale? Duni dhimatay,
dabiici u dhimatay, oo aan soo noqonayn lana soo celin karin yaan loo hiloobin. Ma jirto cid dishay ee
teedii ayaa dhammaatay. Haddii ay cidi dishay waxaa dilay isbeddelka iyo is-cusboonaynta dabeecadda
khasabka ah. Jin iyo insi haddii ay isu tagaan ma joojin karaan socodka iyo isbeddelka nolosha.
2) Maagid.
Hadraawi haddii uu berigii hore
hantigoosiga iyo reergalbeedka necbaa caayina jiray, dhaqandhaqale ahaan iyo hab-nololeed ahaan,
maanta wuxuu caadaystay in uu dad ahaan u caayo. Laga soo bilaabo “Dabohuwan” wuxuu wadaa weerar aan
kala go lahayn oo uu reer galbeedka dadnimada kaga saarayo. Xataa sida uu abwaanku carrabaabay haddii
ay Charles Darwin iyo inta la aragtida ahi qabaan aadamigu in uu daayeer ka soo farcamay, taasi
Hadraawi iyo cid kale toona u bannayn mayso in dad bani aadam ah daayeer iyo doofaar lagu sheego.
Diinta Islaamka ee uu Hadraawi dooddiisa uga duulayo iyo xeerarka wada noolaanta dadka midkoodna ma
oggola in cidda la dhaliilayo ama la mucaaradayo dadnimada laga saaro. Waa cunsuriyad, taas oo cidda
ugu horraysa ee eedaysaa ay tahay kuwa tabarta yar, innaga. Bal ila arag nacdasha ololaysa ee uu
Hadraawi dadkaa ku laba ganayo:
Daayeer nin ka soo farcamay … daayeerka waxaa ka yimid
waxaan dad habboon ahayn … doofaarrada aan gudnayn … diinlaawaha gaalku dhalay.
3) dheelli maanso.
Cidina Hadraawi ugama
aqoon roona qaabdhismeedka maansada iyo tiirarka ay isku taagto. Haddana marka uu doono ogaan ayuu
xeerarkaas u jebiyaa. Taasi waxay dhacday tiraba laba jeer oo ahaa laba maanso oo soo kala baxay laba
waqti oo aad u kala fog, labadubana isku hab-dhac ah. Bal u fiirso tixda “Bulsho”:
bulshooy adigay bokhraday beerkayga adaa gogladay boggayga adaa huwaday wadnaha adigaa
barkaday bishmaha adigaa furfura
Tuducaasi la miisaan ma aha labada beyd ee
isa maansadaas tuducan u soo horreeya:
baxaalliga hawlahaaga bidhaansiga
waayahaagaa bisaylkaba iigu wacan
Haddaba haddii ay khasab tahay in maansada
Hadraawi dhaliilo laga raadiyo halkaas ayaa laga dayi karaa, ee kuma jirto weelka madhan ee uu Maxamed
Baashe inagu hungeeyey.
Hal iyo halkiis: (Qof iyo fahamkiis)
hal ahaade
halnimadiisa iyo halkiisa hal ku ahaade halnimadiisa iyo halkiisa hal ma
ahaade hal ka yeele hal ku ahaade
hal abuure hal ka abuure halal ka abuure sii halaleeye kala hal yeele hal ku abuure hal ma abuure halla ma abuure hal ku
ahaade
Waa ay fiicnayd Maxamed Baashe in uu carrabbaabay aragtida dadweynaha ee
tixdaas kor ku xusan ku wajahan, taas oo noqotay argaggax iyo cabsi. Qofka caadiga ahi marka uu tixda
akhriyo waxaa cabsi iyo argaggax ugu fila in Ilaahiisii weynaa ee abuuray laga hadlayo, oo weliba laga
hadlayo jiritaankiisa, dabeecaddiisa, iyo rumayntiisa, isla markaa haddana aanu waxa la sheegayo wax
badan ama waxbaba ka fahmayn. Taa waxaa ka daran xataa haddii ereyada macnahooda af soomaali ahaan
lagu garto erey walba wuxuu yeelan karaa macnayaal isku liddi ahi. Markaa ereyada tixdu waa sida uu
halabuurkeedu u macneeyo oo keliya, taasina waa dhibaato.
Maxamed Baashe aad ayuu isagu dayey
in uu tixda furfuro oo fahamkeenna u soo dhoweeyo. Taasi waa ay ina caawisay, laakiin waxaynu u
egaannay dadkii iyaga oo aan af carbeedka aqoon diinta loo tafsiiri jiray. Kollay anigu sidii aanan
hore ugu qancin tixda in uu ku jiro nuxur dheeraad ahi ayaanan ugu qancin sheegashada Hadraawi ee ah
in ay ka mid tahay kuwa maansadiisa ugu yool fog. Sidaa si la mid ah ayaanay i deeqin sharraxaadda
dheer ee Maxamed Baashe. Ma lihi ”waa hadal la iska soo celceliyey” sida uu qoraagu dad kale ka soo
xigtay, waxaanse qabaa: haddii ay tixdani qiimo badan leh dahay ma aha mid afshaxan iyo suugaaneed, ee
waa mid falsafadeed. Waa isku day shakhsi uu Hadraawi ku doonayo in uu abuuro af gaar ah oo uu Ilaahay
kula hadlo si uu u qaboojiyo naftiisa cabsida la gubanaysa ee oomman raadinta Eebbe. Taas ayaa isaga
uga muhiimsan in uu inoo soo gudbiyo murti aynu la fahmi karno.
Haddii ay sidaas tahay, asuu
Hadraawi doonayo in aynu wax aan meesha inooga muuqan la fahamno, xaalku kama duwana ”cilmi baaddinka”
ay suufyadu sheegtaan ee ah in ay Qur’aanka iyo guud ahaan diinta ka fahmayaan wax aynaan ka fahmi
karin. Kamase jawaabi karaan weydiinta ah: ”Sidee baan u rumaysanayaa in aad og tahay wax aanan kula
ogayn asaadan i fahamsiin karin?” Halkaas ayey doodda suufiyadu ku burburtaa, ama cidda ka soo hor
jeeddaa ku burburtaa. Waayo luqaddu waa waxa keliya ee la isku fahmo, garaadkuna waa waxa keliya ee
wax lagu garto. Hadiise afka la isku fahmi waayo wuu macno beelayaa, caqliguna haddii wax la iskula
garan waayo sidoo kale.
Maxamed Baashe isaga oo ka sii duulaya xogtaa cusub ee uu halabuurka
ka helay ayuu aad isugu hawlay in uu murtida tixda ku qarsoon debadda keeno. Wuxuu inoo sheegay
meerisyada tixdu in ay ku wada socdaan ereyga ”hal” oo aan mar keliya laga tegayn, taasina ay
muujinayso qurux, aftahamo iyo hodantannimo luqadeed. Laakiin ereydada guud ee tixda ka muuqdaa sidaas
ma aha umana dhowa. Maya ee run ahaantii wabaa tixda ugu saboolsan dhammaan maansada Hadraawi xagga
ereyada.
Isku dayga tixdaas ku saabsan ee aan guulaysan waxaa ka mid ah qoraaga oo si uu
mucjisada tixda ku qarsoon inoo dareensiiyo naf ka raadiyey in uu tilmaamo in ay ka kooban tahay 99
meeris, 11 tuduc, tuduc walibana ka kooban yahay 9 beyd. Tiradaas wuxuu ku cilmiyeeyey sagaal iyo
sagaashanka magac ee Ilaahay. Oo markaa tirooyinka 11 iyo 9 iyagana maxaynu ku cilmiyeynaa? Ma kow iyo
toban Qulhuwalle iyo sagaal Faataxo?
Tixda “Hal iyo halkiis” sida la doonaba ha loo fahmo,
waxaanse hubaa in ay qayb ka tahay ololaha ba’an ee uu Hadraawi beryahan ugu jiro in uu helo waddo uu
Ilaahay ugu dhowaado oo naftiisa ku xasiliyo.
Af soomaaliga
Sida la wada og yahay far soomaalidu weli ma ay sal dhigan, lamana dejin hab-qoraal la isku raacsan
yahay oo raacisteeda qof walba ku khasban yahay.
Dadaal kala gooni gooni ah ayaa ilaa
maanta wax lagu wadaa, kaas oo mar lagu midoobo marna lagu kala tago. Meelaha sida daran loogu kala
duwan yahay waxaa ka mid ah israacinta ereyada ama kala goyntooda. Marka ay laba erey oo la isku kabay
erey cusub isku noqdaan ma xarriijin ayaa la isgu xidhayaa mise sidii erey caadi ah ayaa loo qorayaa?
Arrintaas xeer kama yaal, aniguse inta badan, haddii aanu ereygu aad u dheerayn ama isku darkiisu
qaabdarnayn, caadi ayaan u qoraa. Laakiin waxaa jira qorayaal xarriijimaha aad u adeegsada. Sidan
dambe ayuu Maxamed Baashe X Xasan isaguna sameeyey. Aniga aragtidayda taasi qoraalka af soomaaliga waa
ay foolxumaynaysaa, waxayna u bixinaysaa naanays ah ”Fartii xarriijimaha”.
Iyada oo ay taasi
jirto ayaad haddana mooddaa Maxamed Baashe X Xasan in uu adeegsiga xarriijimaha ka badbaadinayo, oo
meelo aan looga baahnayn gelinayo. Tusaalahaas waxaa ka mid ah: Dibad-yaal, Daba-huwan, ibo-fur, bah-
dil…
Ta ugu daran ee uu Maxamed Baashe ka ilduufay waa ereyada adag oo uga baahnaa in uu
qeexid ku sameeyo. Aad ayey u badan yihiin ereyada suugaanta Hadraawi ku jira ee shaqadaas u baahani.
Dadka soomaalidu waa in ay wada ogaadaan mar haddii aan qaamuus midaysan oo loo wada noqon karaa jirin
in ay af soomaaliga gobollada ku kala baahsan lagu mideeyo in uu qoraa waliba macneeyo ereyada uu
filayo in aan lala wada fahmi karin.
Tusaale ahaan ereyga ”nuxuus” oo suugaanta Hadraawi
ku jira asalkiisu waa carabi wadar u ah ”Naxas”. Gobollada waqooyi iyo kuwa galbeed ereygaas waxaa loo
yaqaa ”dubuur”. Laakiin gobollada dhexe waxaa loo yaqaan wax shiiqsan, sida iftiin gamaarsan.
”Hal ka haleel” waa buug aayo leh oo taariikhda qoraalka soomaalida ku raagi doona. Qof kasta oo wax
akhriska jecel waan kula talinayaa in uu akhriyo. Maxamed Baashe Xaaji Xasan isagana waan ugu
hambalyeynaaa shaqadaas sharafta iyo xikasnimada badan.
Ibraahin
Yuusuf Axmed Hawd99@hotmail.com
|
Copyright ©2003- Mareegta Raadraac ee Farshaxan. All Rights Reserved. |